jessiehagel.blogg.se

En blogg om träning, tankar och säkert diverse:)

Invigning av våtdräkt!

Publicerad 2012-06-30 16:22:53 i Träning

Trots att jag ännu inte är riktigt frisk så var det dax att testa våtdräkten! För nästa helg smäller det!
Tjejsimmet 1 km och jag ser INTE fram emot det:/
Vi åkte ut till en liten sjö och det var nog absolut första gången jag bara sprang och kastade min i vattnet, allt för att slippa pina mig:)
Tur att maken simmat halvsimmet 2 gånger så vi kunde få testa med en varsin fiiin badmössa:)
Å fi fasen vad kallt det var!!!
Ca 17 grader i vattnet och jag frös som attans om händerna.
Vi hade smörjt in oss med vaselin fast inte riktigt på händerna, det ska jag göra imorgon när vi ska dit igen.
Efter ca 5 min så började det kännas bättre i händerna och vi simmade fram och tillbaka i ca 25 min.
Kändes bättre än förväntat! Men ser ju inte riktigt fram emot att ha en massa folk bredvid mig nästa lördag som kanske ska försöka trycka mig under ytan bara för att dom SKA fram!!
Nu ska jag svida om och ta med mig maken ut i slingan på en tur och barnen får passa varandra under tiden:)

Men vilken underbar läsning i Aftonbladet!

Publicerad 2012-06-29 01:07:37 i Uteliv

Ruskvädret får skogsguldet att glimra

Sverige utstår rekordrusk.
Men snart kan återbäringen komma – i form av skogsguld.
– Det kommer spruta upp svampar ur marken, säger svampexperten Pelle Holmberg.

Finns det något som är mer härligt än att åka ut i skogen på hösten för att plocka svamp?
Nä, det är nog rätt oslagbart! Vilken avkoppling samtidigt som man får frisk luft och man får ordentlig motion.
Vi brukar planera dagen före att vi ska ut så jag ställer klockan och går upp tidigare för att hinna baka en Silviakaka, som är ett måste till svampfikat:)
Det händer ju att vi helt plötsligt kommer på att vi ska dra ut i skogen för att plocka svamp, då blir det liv på minisen när hon inte får Silviakaka:) Vilka vaner man lägger sig till med!

Är ju helt underbart när man kommer ut i skogen, har parkerat bilen, kliver ut och andas in den sköna friska luften och känner dessutom att det luktar svamp! Då mår jag toppen!!
Alla tycker att jag är helknäpp som plockar svamp när jag inte äter svamp. Men det är ju så rogivande och jag kan lova att dom som tycker om svamp och får av mig blir väldans glada:)

Blir man bortbjuden så kan man alltid ta med lite svamp i gå-bort-present!

Börjar redan längtas märker jag!

Mindre än 100 dagar kvar!!

Publicerad 2012-06-28 04:04:56 i Träning

Japp! Så snart är det dax igen! Lidingöhelgen....för hela familjen eller ja nästan iaf. Minus den äldsta dottern.
Maken springer halva Lidingöloppet på lördagen och jag springer tjejloppet med några kompisar på söndagen.
Helgen avslutas ju som alltid med tjejloppet:)
Minisen springer Knatteloppet för 4:e och sista gången! Nästa år blir hon så stor att då är det dags för Lilla
Lidingöloppet istället. Hon funderar för fullt på om hon ska våga springa utan förälder eller inte i år, ifjol var hon inne på det tills det verkligen gällde. Då fick pappan springa med till slut!
Nästa år är det ju inte omöjligt att jag kanske springer både halva och tjejloppet...vi får väl se hur kroppen mår:)
Har inte hunnit träna så mycket springning pga att jag har problem med en fot. Har varit in och röntgat eftersom alla säger att det är något fel med foten. Men röntgen visade ingenting...så oväntat när det gäller mig...NOT!
Så nu måste jag boka ny tid hos min familjeläkare för att se hur vi går vidare.
Kan det vara åldern som börjar spöka kanske;)

Jahapp så var man en riktigt cyklist nu då:)

Publicerad 2012-06-28 00:18:39 i Träning

Idag var jag och maken iväg på tempocykling, det vanliga onsdagsnöjet:) PA som håller i det var på jobbet men en kille vi inte träffat förut dök upp...kul med nytt folk!
Tempocyklingen vi kör innebär att man startar 1 och 1 med ca 1 min mellanrum och cyklar en runda på 12 km. Så ser man om man blir snabbare vecka för vecka.
Maken stack iväg först för han skulle köra lugnt och jag skulle då få nån att jaga. Problemet var bara att det var en jävulusisk motvind och jag började må illa redan före första backen. Hade tyvärr vräkt i mig en massa mat på alldeles för tom mage en stund innan:(
Men runt kom jag men det tog 2 min längre tid än förra gången.
Vi stannade och tjötade lite och sen när vi skulle bege oss hemåt...då kom den...min allra första vurpa!!
Vi skulle korsa en väg men tänkte vänta in den kommande bilen innan vi körde över. Hade all tid i världen att komma loss från pedalerna men skof-n ville helt plötsligt inte lossna...så till slut stöp jag med knät före ner i asfalt och grus....fasen å rå!
Upp å studsa...borsta bort lite grus och sen trampa hem...man är ju tuff;)
Så min brors kommentar när jag kom hem var Ja, nu är du en riktig cyklist. =)
Najs! Innebär det att jag har tagit klivet från total amatör till mindre amatör eller bättre än så!?:)

Kliar i fingrarna!

Publicerad 2012-06-27 08:04:00 i Pyssel

Har varken haft tid eller lust med stickning på ett tag nu! Och en annan anledning är att i våras när jag började cykla så fick jag så jädrans ont i ena tummen så det var svårt att hålla stickorna ordentligt:/
Men nu känner jag att det kanske är dags att göra klart pluppvantarna i svart och cerise som ska få flytta upp till Sollefteå:)

Snabbaste turen hittills:)

Publicerad 2012-06-27 01:36:54 i Träning

I helgen var min bror och hans sambo upp och hälsade på. Då var dom snälla och släpade med sig sina cyklar upp fast dom bara kom upp för nån dag...jag är otroligt tacksam för det!
På fredagen så firade vi så klart midsommar med allt som:)
Men på lördagen hade vi planerat en lång och snabb(för min del iaf) cykeltur, lite för att kolla vad jag orkar prestera. Är mest ute på nybörjarturer i lugnare tempo så det är svårt att veta vad man egentligen orkar med.
Vi gick ut lugnt och tog det väldigt lugnt i alla uppförsbackar för att kunna köra på när det gick utför och på platten istället.
Som käre bror säger...man behöver inte köra slut på sig i uppförsbackarna för att kunna få upp ett bra snitt, och det stämmer så bra!
Allt gick bra och smärtfritt i dom första 65 km men sen insåg jag att jag druckit tillräckligt men ätit alldeles för dåligt under turen.
Jag höll på att gå tom, så dom sista 15 km var jobbiga. I en av dom sista jobbiga uppförsbackarna började jag bli yr i huvudet och fick släppa lite för att vila.
Sista biten hem är en massa uppför och då sa min brors sambo att, en spurt finns alltid kvar och flinade....å det gjorde det faktiskt!
Men när vi skulle av cyklarna var jag alldeles skakig i benen:/
Maken kom ut för att möta oss, då fick han ta min cykel så jag kunde lägga mig på gräset för att pusta ut och vila min onda svanskota:)
Dom lyckades få upp mig i 29,5 i snitt på våran 7 milsrunda, vilket jag är mycket nöjd med!
Så nu kanske man törs följa med dom snabbare i klubben och börja med att bara ligga längst bak för att kolla läget:)

Första inlägget om träning och mina tankar!

Publicerad 2012-06-10 23:14:25 i Allmänt

Vill apa efter min käre bror som nyss började med sin blogg:)

I natt kom jag hem från Motala och min första tjejvättern!
Är jättenöjd för att vara första gången. Cyklade runt på 4 tim 12 min. Nästa år ska jag banne mig under 4 timmar.
Är redan taggade för det och varför inte oxå ta halvvättern dagen efter när jag ändå är på G:)
Cyklade med min kompis och mamma. Vi är på lite olika nivåer och har olika cyklar så dom sista 2 milen bad jag om att få trampa på själv i min egen takt för jag hade så mycket ork kvar i benen.
Vi är redan 3 stycken som är inne på att köra bägge dagarna nästa år...skoj skoj!!
Är med i en grupp på fejjan som heter Cyklande tjejer, den är för tjejer i hela Sverige som cyklar.
Dom kommer att arrangera så att vi alla som vill ska kunna starta ilag och köra i olika sub-grupper:)
Rätt fräck med flera startgrupper fulla med tjejer som har dom blåa Cyklande tjejer-tröjorna på sig!

Jag håller på med tjejklassikern med min tjejkompis och vi har nu gjort tjejloppet på Lidingö, tjejvasan och tjejvättern så nu har vi bara simningenkvar!
Det värsta enligt mig!! Hatar vatten....ja jag vet att hata är ett starkt ord men jag verkligen hatar vatten och ännu mer att ha folk omkring mig i vattnet. Så det ska verkligen bli en upplevelse:/
Och jag har sagt att om det funkar okej så kommer det att bli en halvklassiker med...och känner jag mig själv rätt så blir det så småningom även en riktig Svensk klassiker!

Om

Min profilbild

Jessica

Bor i: Hudiksvall. Gift med: Thomas. Barn: Sanna 15 år och Indra 6 år. Född: 1975. Längd: 164 cm. Vikt: 59 kg. Cykel: Trek Lexa S, framväxel Shimano Sora, 34,9 mm klämma, bakväxel Shimano Tiagra och en Trek Marlin WSD, framväxel Shimano Altus, bakväxel SRAM X4, .